Analys och förberedelse innan annonsering
Annonsering är ju en reklamprodukt som är basen i all reklam. Du ser annonser överallt idag, på TV, i tidningar, böcker, annonspelare, internet, sociala medier, på kläder och mycket mer.
När man annonserar idag är det viktigt att man som företag förbereder sig eftersom det stora informationsflödet i dagens samhälle är otroligt stort och man vill naturligtvis ha valuta för sin annonsering. Viktigt att tänka på:
1. Man bör förbereda sig genom att veta så mycket som möjligt om den tjänst eller produkt man ska annonsera om.
2. Man måste analysera vem (vilken målgrupp) man ska vända sig till. Är det till ungdomar ska man ju naturligtvis annonsera vid platser där ungdomar rör sig eller sidor på internet som de frekvent besöker.
3. Man måste ju besluta i vilken form man ska annonsera, ska det vara i tryckt eller rörlig reklamform. På internet, i radio, på TV, i tidningen, på annonspelare i stan, i kollektivtrafiken eller kanske en kombination av alla alternativ?
Kostnader och vilket medium man använder
Man måste naturligtvis även göra en kostnadsanalys så man vet vad man vill ha ut av annonseringen och hur mycket man är beredd att satsa i kampanjen. Vilket medium är det mest effektiva och hur lång tid ska man annonsera är också viktiga aspekter i annonseringen. Om man vänder sig till ungdomar är det ju bättre att synas på tider och dagar då man vet att de är på nätet, ser på TV, lyssnar på radio etc.
Viktigt är naturligtvis att använda sig av det medium som målgruppen är mest frekvent aktiv på och använder mest. Det är ju lätt att det blir kostsamt om man inte är medveten om och vet hur man hittar gratisalternativ som finns. Det finns ju faktiskt billiga och väldigt effektiva sätt att annonsera på, till exempel via internet.