De flesta har säkert upplevt hur reklam emellanåt kan kännas både påträngande och besvärande samtidigt som annonsering och varumärkeskampanjer är en del av samhällets verklighet. Detta fenomen analyseras och porträtteras naturligtvis även i filmens värld där alla mellanmänskliga relationer och fenomen dissekeras i olika genrer. Söker du kontor till nästkommande film eller reklamkampanj kan du vända dig till Workaround och via deras hemsida Workaround.io bland annat hyra kontorslokaler i Stockholm med omnejd. Här ska vi titta närmare på några filmer som på olika sätt handlar om reklam, framför allt om hur vi människor behöver lära oss att genomskåda den.
How to Get Ahead in Advertising
Den brittiska filmen How to Get Ahead in Advertising från 1989 har en del år på nacken men budskapet tål att upprepas. Genremässigt tillhör filmen komedi med starka inslag av både satir och parodi. I själva verket kan man klassa den som en sund attack på reklamvärlden där huvudpersonen Dennis Bagley som spelas av Richard Grant är en kedjerökande reklamchef som kör fast med reklamen till en stor kampanj om aknekräm. Handlingen kretsar kring hur han plötsligt får samvetskval över att lura konsumenterna. Till slut utvecklar han mani och vräker ur sig en hel del osminkade sanningar om reklamvärldens falska välvilja att hjälpa människor genom att sälja produkter som i själva verket är lika verkningslösa som värdelösa. Han får dessutom själv en rejäl böld på sin ena axel som verkar vara ett uttryck för reklamens sätt att förgifta omvärlden.
Branded
Filmen Branded från 2012 är en ryskamerikansk produktion som handlar om reklamvärldens sätt att medvetet manipulera befolkningen för egen vinning. Genren som används för att understryka budskapet är fantasy science fiction, vilket också låter filmen levandegöra reklam, dess konsekvenser och påverkansmöjligheter på ett helt annat sätt. Reklamen ges ett eget liv där den kan skifta skepnad på olika sätt och vända kappan efter vinden. Huvudpersonen Misha Galkin spelas av Ed Stoppard som behöver använda reklamvärldens eget grepp för att avslöja den.
Slogans
Den kanadensiska komedin Slogans eller And Now a Word from Our Sponsor från 2013 handlar om reklamchefen Adan Kundle som mystiskt faller ihop medvetslös framför tv-sektionen i en elektronikaffär. Han hamnar på sjukhus och när han vaknar upp kan han bara kommunicera via reklamslogans. Situationen påverkar människor i hans närhet på olika sätt samtidigt som det hela leder till nya bekantskaper. En del menar att han har blivit galen medan andra hittar både klokhet och visdom i hans märkliga formuleringar. Filmen visar på ett talande sätt hur irriterande reklamvärlden kan vara samtidigt som det finns tänkande och kännande människor bakom den. Extra träffande blir budskapet när det visar sig att alla slogans som används är hämtade ur verkliga reklamkampanjer. Borde vi inte ägna oss åt att lägga betydligt viktigare saker på minnet?