Reklam är något vi vant oss vid. Vi ser det precis överallt, på TV, datorer, mobilen, i tunnelbanan, på vägarna och i tidningar.
Inte undra på det! Det har funnits reklam i Sverige ända sedan sent 1700-tal och den första annonsbyrån öppnades år 1877 av en kvinna vid namn Sofia Gumaelius, dotter till Otto Gumaelius, grundare av tidningen Nerikes Allehanda.
I slutet av 1800-talet börjar reklamen bestå av affischer, inte sällan skapade av kända konstnärer. Affischerna var mer iögonenfallande och hade ett mer direkt språk som gav ett snabbare budskap till mottagarna. Reklamen innehöll ofta information om produkter eller producenten. När Hollywood börjar lansera sina populära filmer sent 1920-tal börjar skönhetsidealet synas i reklamen och den första nämnda kändisreklamen var Lux-tvålen som skådespelerskan Clara Bow gjorde reklam för 1930. Källa.
TV-reklam
TV-reklam sändes första gången 1941 i USA av radioföretaget NBC. Efter andra världskriget fortsatte man i USA att bygga ut reklamen och började sända reklam i TV, främst av tvål och tvättmedel. I Sverige bestämdes av riksdagen att TV skulle vara reklamfri, medan man började sända reklam innan biofilmer redan 1910. Från London startades TV3 1987, där reklamfilm ingick och då fick Sverige också TV-reklam, då begränsad av lagstiftning mot att göra reklam för alkohol och reklam riktad till barn. Under 1990-talet skapades sedan kommersiella kanaler i Sverige, först ut var TV4 som enbart hade reklam mellan programmen för att inte strida mot svensk lagstiftning. Då kabel- och satellit-TV kom ändrades lagen så att alla kommersiella kanaler fick sända reklam på samma villkor. Reglerna för antal reklamavbrott är dock striktare i Sverige än idag. Tidningen Resumé skriver ofta om TV-reklam, se til exempel här om aktuell reklam.
Idag har vi många företag som enbart jobbar med och av reklam. I och med internets genomslagskraft har vi skapat influensers och olika gratistjänster som enbart finansieras av reklam, på gott och ont.