I takt med att internet blivit vardagsmat för gemene man har också reklamutbudet anpassats till digitala plattformar. Idag möts vi inte bara av reklam på internet i form av banners utan även i redaktionellt slag på sociala medier.
På vilket sätt synliggörs reklam på olika sociala medier och hur ser processen ut från avsändare till slutlig mottagare? Mer om detta i den här artikeln!
Förmedlare av reklam
Reklam på sociala medier såsom Facebook, Instagram, YouTube eller andra klassiska communities kan ske på olika sätt. Det kan vara i form av banners eller annonser direkt från avsändaren som specifikt visas för en vald målgrupp. Därutöver kan reklam även ske i form av samarbeten där så kallade “influencers” förmedlar budskapet. För att göra reklamen trovärdig i det sista fallet behövs det research och anpassning från båda håll. Produkten bör helt enkelt kännas rätt i den utvalda kanalen, vilken till exempel kan vara en influencers Instagram-konto eller vlogg. Livsstilsvarumärken som exempelvis det skandinaviska glasögonmärket GLAS gör sig bäst förmedlat av en stilmedveten och seriös influencer. Med tanke på att varumärket dessutom fokuserar på miljövänligt material är det viktigt att förmedlaren har liknande värderingar.
Det är en sak att ha miljoner följare, men det betyder inte att en influencer är den mest optimala kanalen för en bestämd produkt. De flesta av alla misslyckade samarbeten grundar sig ofta i för stort fokus på följarskara och mindre fokus på kontext.
Anpassad reklam
Internet och den digitala kommunikationen har gjort att reklam online blivit en del av vardagen och vi tar kontinuerligt del av budskap. Fördelarna med att synas på sociala medier är framför allt möjligheten att direkt kommunicera med en vald målgrupp. Det är helt enkelt ett nytt sätt att anpassa budskapet, men även spridningen av reklamen. Idag är det i stort sett ett måste för varumärken att synas på sociala medier; både via egna kanaler och via förmedlande influencers.