Om man driver en verksamhet som säljer produkter eller tjänster är det nödvändigt att marknadsföra företagets produkter och tjänster för att nå ut till nya kunder. Marknadsföring kan också vara viktigt mot sina befintliga kunder för att informera dessa om nya produkter eller tjänster. Att ägna sig åt marknadsföring är en balansfråga eftersom marknadsföring kan bli en mycket kostsam aktivitet som påverkar företagets ekonomi. Därför är det också viktigt att man genomför marknadsföringen på rätt sätt och genom rätt kanaler så att man når ut till de personer som är intresserade av företagets produkter eller tjänster.
Att marknadsföra företaget mot nya marknader och branscher kräver kunskap och ett tydligt ledarskap för att man ska lyckas uppnå resultat. Man kan förvisso anlita en marknadsföringsbyrå men det brukar bli mycket dyrt i längden. Man kan istället hyra in personal från bemanningsföretag som har experter på marknadsföring. Då kan man dessutom själv vara aktiv i processen att marknadsföra företaget.
Marknadsföring online
Det är viktigt att man hittar rätt kanaler för företagets marknadsföring. Oftast är det inte till hela folket som man vänder sig med sina produkter utan istället vänder man sig till en begränsad skara köpare. Tv-reklam och tidningar är effektiva reklamkanaler för stora företag som vänder sig till köpare över hela landet. För mindre företag kan det vara mer givande att annonsera i branschtidningar eller i olika communities på nätet som vänder sig till samma målgrupp som företagets produkter.
Många företag har valt att annonsera på internet eller sociala medier, vilket förvisso innebär att många personer kommer att kunna se företagets marknadsföring, men det är svårt att veta om man når fram till de potentiella köparna. Om företaget exempelvis säljer hästfoder är den bästa marknadsföringskanalen tidningar eller hemsidor som vänder sig till hästägare. Om företaget utför tjänster som exempelvis fasadmålning bör man annonsera på hemsidor eller tidningar som vanligtvis läses av fastighetsägare.
Alternativa reklamkanaler
Det finns också andra kanaler att marknadsföra ett företags produkter som inte behöver någon stor budget. Ett sätt är att köpa så kallade profilprodukter som exempelvis pennor eller tröjor med företagets namn. Dessa produkter kan sedan delas ut till kunder, personal och vänner som i sin tur marknadsför företaget varje gång de använder produkterna. Man kan också hyra reklamställningar som man ställer ut på platser där det kommer att vistas personer som kan vara intresserade av företagets produkter.