Reklam är något som funnits med oss mer eller mindre under hela våran livstid. Att göra reklam för sig själv, sitt företag eller för en produkt är ett sätt att nå ut till människor med sitt budskap. Tanken bakom att göra reklam är att nå ut till en speciell målgrupp för att sälja sina produkter, tjänster eller för att nå ut med ett specifikt budskap. Alla människor reagerar olika på reklam, en del tycker det är jobbigt och irriterande medans andra faktiskt registrerar det som reklamen handlar om och ser det som en bra sak.
Reklam i tidningar
Att göra reklam i tidningar har länge varit ett bra sätt att nå ut till folk då majoriteten av människor läser dem. Den första tidningsreklamen i Sverige trycktes faktiskt så tidigt som 1766 i samband med den svenska tryckfrihetsförordningen. Det var en kvinna som hette Sofia Gumaelius som drev en annonsbyrå i Stockholm. Denna annonsbyrå hade en kund som hette Hellefors bruk som annonserade vid annonsbyrån. Priset för en annons på den tiden uppgick till cirka 215 kronor, vilket var väldigt mycket pengar på den tiden. Sedan dess så är reklam i tidningar vardag för oss och kommer troligen att fortsätta vara det så länge folk läser tidningar.
Reklam online
Allt eftersom människor börjat befinna sig mer på internet så sågs även online reklam som något effektivt som alternativ till den traditionella tidningsreklamen. I dag ser vi reklam på internet i princip på varje hemsida vi besöker. Och eftersom de flesta tidningar även finns online numera så gör de självklart väldigt mycket reklam på sina hemsidor. Reklamen är för många tidningar och hemsidor en väldigt stor inkomstkälla, ibland generar försäljning av annonsplatser mer än själva grundidén som företaget har. Oavsett vad människor tycker om reklam så kommer vi nog att få leva med det så länge vi har de regler som gäller i dagsläget.