Reklam spelar en viktig uppgift i den moderna ekonomin. För både konsumenter och producenter kan den vara användbar. Genom reklam får konsumenter information om det tillgängliga utbudet av produkter och tjänster på marknaden. Härnäst presenteras två fördelar och fyra nackdelar med reklam.
Fördelar
1. Stimulerar ekonomin. Reklam är ett fungerande sätt för att öka försäljningen av varor. Detta bidrar till att höja levnadsstandarden då det får människor att bli medvetna om nya produkter och tjänster. När detta sker ökar efterfrågan i sin tur på att anställa fler arbetare för att producera mer.
2. Introducerar nya produkter. Utan reklam skulle det vara svårare att introducera nya produkter och exempelvis hitta en öppen ledarskapsutbildning i Stockholm. Reklam spelar därför en nyckelroll eftersom den både påverkar och gör konsumenter medvetna om vad som finns på marknaden.
Nackdelar
1. Skapar orealistiska förväntningar. Vi kan tro att våra drömmar blir verklighet bara vi köper deras produkter. Till exempel kan reklam för rengöringsmedel övertyga hemmafruar att de blir perfekta makor och mammor om de använder dessa produkter. Med andra ord antyder reklamen att pengar har förmågan att göra våra drömmar till verklighet.
2. Gör det svårare att urskilja sämre produkter. Varje företag som gör reklam för sin produkt kommer att lyfta fram den som en överlägsen. Problemet är att konsumenter får det svårare att avgöra vilka produkter som verkligen bra och mindre bra.
3. Retar upp vissa grupper. Ibland kan reklam använda osmakligt språk eller opassande bilder för att locka en särskild grupp. Nackdelen är att det kan förolämpa andra grupper som reklamen inte riktar sig till eller orsaka förfall av sociala värden.
4. Distraherar. Reklamen finns överallt och kommer i många former, allt från affischer och tv-reklam till digitala bildannonser på webben. All reklam gör oss dock distraherade från den aktivitet vi är fokuserade på.