Påverkan som “vän”
En influencer är en person som är aktiv på Youtube, Instagram, Facebook, Snapchat och andra sociala medier och har följare. De är ett starkt marknadsföringskoncept och de påverkar sina följare att köpa eller använda de produkter och den service som de själva marknadsför i sina kanaler. Många företag letar också aktivt efter influencers som kanske inte har så väldigt många följare i tron att de är närmare sina följare och därför mer trovärdiga.
Utvecklingen exploderar
Influencers fanns ju tidigare också men i betydligt mindre utsträckning och från 2017 har det formligen exploderat och företagen har nu också insett kraften i ökad marknadsföring genom att använda sig av influencers.
De som lyckades i början var många gånger framgångsrika för att det var ingen konkurrens eller de var mycket kända redan innan. Nu ser man att influencers lägger ner väldigt mycket tid och pengar i sin satsning och det är väldigt svårt att lyckas eftersom konkurrensen nu har hårdnat betydligt.
Youtube har varit den stora kanalen för influencers och även Instagram, men Snapchat kommer mer och mer eftersom man där lägger upp kortare videos som attraherar den yngre publiken mer.
Inkomstkällor
Om vi tittar på vad influencers gör sina pengar på så är en del annonser, särskilt om du har många följare ger detta en hel del. Men många vloggare, bloggare eller influencers säger att de inte fick in några pengar i början sen är det andra som tjänar stora pengar, somKenza en av sveriges mest framgångsrika bloggare och influencer som började blogga 2006 och runt 2010 fick in ca 200.000 i månaden på annonser och sponsring från företag. Hon har ju en väldigt stor skara av följare och då är det lättare såklart.