Reklam i radio
Privat lokalradio blev tillåtet i Sverige först 1993 och i slutet av 90-talet exploderade formligen marknaden efter att man hade öppnat upp möjligheterna att sända kommersiell radio och flera privata bolag började sända som till exempel Rix FM och NRJ. Det har sedan kommit massor av nya radiokanaler, många har sedan fått lägga ner efter att konkurrensen hårdnat och marknaden blivit tuffare.
Statlig radio
Annars är den stora radio kanalen i Sverige Sveriges radio SR och P3 behåller fortfarande greppet om sin lyssnarskara genom att föryngra sig och försöka matcha sitt utbud efter vad de yngre vill ha. Dock finns det ju också populära program för de äldre i Sommar i P1, massor av program i P4 och även P1 och P2. Reklamen i radio förekommer mellan låtar och kanske inte uppfattas lika störande som när det sker i TV då du sitter i soffan och väntar på att fortsätta se programmet. Radion har du kanske på i bakgrunden och störs därför inte lika mycket av reklamavbrottet. Ett radioreklaminslag kallas för spot och den första radioreklamen i världen kom förstås från USA och 1922 var det ett fastighetsbolag som gjorde reklam i New York.