Inom reklamvärlden använder man sig av ett flertal olika knep för att få oss att köpa varor eller tjänster. Det kan handla om allt från rent språkliga finesser till prissättning och att erbjuda varor som är påstått kostnadsfria. I det här inlägget ska vi därför prata om några av de vanligaste reklamknepen. Först ska vi dock berätta lite om betydelsen av interimspersonal, eller konsulter.
Scandinavian Executive är ett företag som kan ge ditt företag tillgång till fler än 3000 erfarna interimskonsulter. De sätter en stolthet i att ha ett team som snabbt kan hitta lösningar på komplexa problem i de flesta branscher. Om ni har en chefsposition som behöver tillsättas snabbt, med en person som direkt kommer in i sin roll är det dem ni ska höra av er till. Om samarbetet med er Interim skulle bli särskilt lyckat kanske det finns möjlighet att ordna med fast anställning. Med det sagt återgår vi till att titta på några av de mest använda knepen inom reklam.
Skapa en känsla av brist och exklusivitet
Ett av de främsta reklamtricken i alla kategorier är att associera sin produkt eller tjänst med en känsla av exklusivitet eller brist. Du har definitivt sett mängder av exempel på där den här tekniken används: “skynda att fynda”, “endast ett fåtal kvar i lager” o.s.v.
”Gratis” grejer
Att krydda ett erbjudande med någon form av bonus är ett väl använt grepp: “köp nu få x på köpet”. Den bransch där det här knepet kanske används mest är i pappersmedia. I takt med att traditionella papperstidningar fått allt svårare att hävda sig kommersiellt har förekomsten av små extraprylar ökat. Du vet, tidningarna som är inslagna i plast och som innehåller någon nyttig pryl eller leksak.
Föreslå att alla andra använder en produkt eller tjänst
Reklammakare vet att vi människor är sociala varelser som hatar att stå utanför gruppen. Att appellera till vår känsla av grupptillhörighet är därför ett väldigt effektivt reklamgrepp. “Alla andra använder vår produkt, så varför gör inte du det?”.
Humor
Det kanske mest effektiva, och svåra, reklamgreppet av dem alla är att använda sig av humor. En reklamkampanj som lyckas få sin publik att skratta är förmodligen det mest eftertraktade av allt i reklamsammanhang. Humor är avväpnande och får potentiella kunder att bli mer varmt inställda till varumärket, produkten eller tjänsten du säljer.
Appellera till girighet och andra synder
Det är inte helt ovanligt att reklam riktar in sig på våra mindre smickrande sidor. Sidor av oss själva som njuter av att göra våra grannar avundsjuka, som vill äta så mycket som möjligt för så små summor som det går. Eller reklamer för parfym som får det att framstå som att vi blir oemotståndliga om vi bara doftar som de vill att vi ska.