Reklam är något som nästan alla möter i vardagen. Det kan vara på radion på vägen till jobbet i bilen, eller på Youtube för den som sitter på spårvagnen eller bussen. Reklam har blivit en del av vardagen, oavsett om man vill ta del av det eller inte. Denna artikel kommer därför gå igenom olika typer av reklam. Detta på grund av att det går att kategorisera olika typer av reklam.
Traditionell reklam
Vad som klassas som traditionell reklam varierar mellan olika länder. Generellt sett går det dock att säga att traditionell reklam är reklam som skrivs på väggar, skyltar, bussar och i tidningar. Med andra ord handlar det om reklam som görs tillgänglig med en typ av logotyp som konsumenten ser. Detta i syftet för att konsumenten ska vilja köpa en viss produkt eller kolla närmre på ett visst företag. Enligt statistik som släpptes år 2017 har det visat sig att denna typ av reklam är vanligast på TV och i mobiltelefoner, samt att reklam i tidningar har minskat. Anledningen till detta är att alltfler människor i världen läser på sina mobila enheter istället för att köpa en tidning.
Ett tydligt exempel på reklam kan vara om ett företag vill sälja företagslån och andra finansiella tjänster. Genom att marknadsföra detta på hemsidor som fokuserar på finans ökar chansen att konsumenterna använder tjänsterna. Ett av de företag som erbjuder företagslån är fakturino.se och dem har en helt egen hemsida där konsumenterna kan gå in och fylla i låneuppgifter.
Reklam inom media
Det finns olika typer av sätt att göra reklam i media, varpå traditionell reklam endast är ett alternativ. Ett nyare alternativ är vad som kallas för datadriven reklam inom media. Detta innebär att företag som vill göra reklam använder sig av stora mängder data för att ta fram verktyg för hur, var och när reklam ska göras tillgänglig. Detta är betydligt mer avancerat än traditionell reklam, men resultaten har visat sig vara bättre. Denna typ av reklam har dock fått en del kritik, mycket på grund av att stora företag som Facebook sålt data om sina användare. Företag och externa aktörer vill nämligen ha tillgång till människors data online, detta då det ger dem möjlighet att analysera beteenden och mönster. För reklamföretag innebär tillgång till data att dem kan driva kampanjer mot specifika folkgrupper eller människor i olika länder. På så sätt är datadriven reklam ett hett ämne i dagsläget.