Reklam är något som alla människor påverkas av varje dag, vare sig man är medveten om det eller inte. Man ser exempelvis reklam på sin mobiltelefon, på TV och på datorn. Vad man finner intressant i en reklam skiljer sig åt från person till person, men vad man inte tänker på så ofta är att företag faktiskt riktar sin reklam till olika grupper. På senare tid har det exempelvis blivit populärt med reklam från företag som https://qred.com/se/ vilka fokuserar på att hjälpa andra företag som är i behov av pengar. Förr i tiden handlade reklam dock om något helt annat. Därför kommer denna artikel att foksuera på reklamens historia och syfte.
Reklamens historia
Den äldsta typen av reklam som finns dokumenterad i historien spreds mellan människor som pratade med varandra. Det kunde exempelvis handla om olika typer av rykten om varor eller tjänster som människor diskuterade med varandra. Denna typ av spridning kan anses vara en grundpelare när det handlar om reklam, framför allt då företag vill att människor ska sprida ordet vidare.
Reklam i världen tog ytterligare fart när olika typer av tryckta källor blev mer tillgängliga för vanliga människor. Förr i tiden annonserade exempelvis många i både tidningar och böcker.
Vad är reklamens syfte?
Reklam kan ha en mängd olika typer av syften, men i gund och botten handlar det om att annonsören vill förmedla ett budskap. Detta budskap handlar generellt sett ofta om en viss produkt eller tjänst som man vill att andra ska köpa. Ganska tidigt kom annonsörer på att man också kunde rikta reklam till specifika gruppen. Ett tydligt exempel är att olika typer av tidningar i arbetarrörelsen ofta annonserade om olika fackförbund.