Fotboll och stora sponsorer
Inom fotbollen är sponsring väldigt utbredd och genererar miljontals kronor i inkomst till företagen. När du själv funderar på vilka företag som sponsrar de stora evenemangen i fotboll vilka kommer du på?
Nike, Adidas, Unicef, Emirates, Carlsberg, Unibet, Puma – listan kan göras hur lång som helst på företag som sponsrar de olika fotbollslagen och på senare tid har även Kit Deals blivit populärt, där man som företag köper licens för att marknadsföra ett lags produkter. Exempel på detta är vad Unicef gör i Barcelona eller Adidas i Manchester United. Intressant att tillägga i kampen om kunderna så har Pepsi istället valt att sponsra enskilda spelare för att på så sätt få tillträde till reklamplats och tid under evenemang som fotbolls VM. Ett annat exempel är Nike som gör på samma sätt för att matcha upp mot Adidas.
Arena sponsring
Något som har blivit populärt inom svensk ishockey och fotboll är att sponsra namn på nya arenor. Det finns otaliga exempel som Friends Arena (AIK), Kinnarp arena (HV71), Löfbergs Arena (Färjestad), Saab Arena (Linköping), Coop Norrbotten Arena (Luleå) och i fotbollen; Behrn arena (Örebro), Bravida Arena (BK Häcken) Tele 2 Arena (Hammarby och Djurgården). Ser man på lag i idrotten är sponsring för dem absolut nödvändiga för att kunna bedriva verksamheten och alla olika företagsnamn på arenor är en konsekvens av att man hela tiden letar efter nya grepp att få in kapital i verksamheten.
Kultur och idrottssponsring
I Sverige har vi också sponsring från statligt håll till kultur och idrott. Detta menar många är anledningen till att Sverige år efter år har kunnat producera så duktiga idrottare. Det ligger en viss relevans i detta även om den stora delen är all den kraft som utgörs av frivilliga som utan ersättning hjälper till i alla föreningar över hela landet. Inom kulturen förekommer det också en del sponsring, Kungliga operan sponsras av revisionsbyrån KPMG och även av Nordea.
Sponsring och motprestationer till företag
Rent allmänt går sponsring mer och mer åt att man också kräver motprestationer från de klubbar eller föreningar man sponsrar i form av samhällsengagemang och olika projekt. Idrotten är ju en av de bästa formerna för samhällsengagemang som finns och då är det väldigt bra när man hittar kombinationer som skapar win/win situationer för alla inblandade.
Skattefördelar för idrottssponsring
En av många utmaningar man har är att vår skattelagstiftning skiljer sig när man pratar om idrott och kultur och detta får till följd att företagen hellre väljer att sponsra idrottsevenemang eller klubbar än olika kulturella evenemang. Med tanke på att sponsring är så viktigt i många företagsstrategier och när man nu sponsrar kultur så krävs det att det finns en tydlig motprestation vilket inte förekommer inom idrotten där det kan räcka med att trycka företagsnamnet på reklam för till exempel Göteborgsvarvet.