Reklam i sociala medier
Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat och Twitter. Sociala medier blir allt vanligare och viktigare för företagen i sin marknadsföringsstrategi. Facebook har satsat oerhörda summor för att få sina användare att annonsera och de har varit väldigt framgångsrika. Under 2018 fick man 17 miljarder kronor i vinst och en stor del var intäkter i form av annonser. Man håller ju dessutom på att utveckla en egen Facebook valuta i digital form. Man säljer dessutom information till företag och man har varit i blåsväder just p.g.a detta och fått böta stora belopp.
Instagram, som i början var helt reklamfri har sedan 2015 erbjudit möjligheten att göra reklam. Eftersom Instagram i huvudsak är ett bild medium är också annonser väldigt effektiva och interaktionen med användarna går väldigt snabbt. Vad man ska tänka på är att instagrams användare i väldigt stor utsträckning använder sig av mobilen så annonserna måste vara anpassade till detta.
Youtube
På Youtube är det videoinslag och ofta lite längre sådana som gäller. Massor av instruktioner av olika slag och även influencers som delar sina videoinslag förekommer här och på Snapchat. Det har på senare tid klagats på att det är mycket reklam på Youtube och eftersom det är gratis är det enda sättet för dem att få inkomst.
Snapchat
Snapchat är ett populärt medium för yngre personer, 12-15 år och även 16-25 år. Man lägger upp korta videos som försvinner 10 sekunder efter att mottagaren har sett dem. Det finns även möjlighet att lägga upp snaps i kronologisk ordning och då försvinner de först efter 24 timmar. Det unika med Snapchat är att det känns personligt och därför är det intressant för företagen att göra snaps för att tilltala unga människor.
Twitter har med sina 70 tecken ett unikt medium och erbjuder korta snabba texter och de har haft det tufft med reklamintäkter och en del tror att de kommer att dö ut så småningom medan andra tror att Twitter fungerar mycket bra när det gäller att skapa relationer till företag.