Annonsering och reklam är oerhört omfattande i vårt moderna samhälle. Den genomsnittliga personen exponeras varje dag för [tusentals: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/08/25/finding-brand-success-in-the-digital-world/#2c99db4e626e ] annonser, närmare bestämt mellan 6000 och 10 000 enligt de flesta bedömare. Siffran genom åren ökat kontinuerligt och visar att reklam verkligen har ett inflytande på oss alla.
Reklamens starka inflytande
Reklam är ett effektivt sätt för människor att få kännedom om ett varumärke och öka medvetenheten om det. Genom åren har reklam varit så inflytelserikt att det fått människor att tro på många saker som inte har en vetenskaplig grund, till exempel att vikingahjälmar hade horn och att fladdermöss är blinda.
Reklam är mycket effektivt. Om reklam inte hade fungerat skulle inte mängden annonser och reklambudget kontinuerligt [öka: https://www.statista.com/statistics/236943/global-advertising-spending/ ] världen över. Därmed finns flera skäl till att dra nytta av flexibel finansiering från plattformar som Capcito för att förverkliga en slagkraftig reklam. Fyra huvudskäl för företag att investera i reklam är följande:
- ger nya kunder
- främjar kundrelationer
- hjälper företaget att konkurrera
- ökar företagets försäljning
Emellertid är reklam ett brett fält som inte bara skapat myter utan även själva blivit offer för myter. Härnäst presenteras några av de största missuppfattningarna.
3 myter om reklam
1. TV-reklam är utdött: Faktum är det aldrig någonsin varit så många [tv-tittare: https://digiday.com/uk/top-5-myths-modern-advertising/ ] som idag. Det är inte bara fler antal tittare, de tittar både mer frekvent och under längre stunder. Detta resulterar i att TV-reklam aldrig varit så värdefullt som det är idag.
2. Ju bredare kundbas och fler typer av kunder desto mer säljs: Problemet med detta tillvägagångssätt är att budskapet blir så neutralt och universellt att det inte tilltalar någon. En budskap som är riktat till en specifik målgrupp kommer leverera bättre resultat och mer kundlojalitet.
3. Reklam är ett slöseri med pengar: Reklam är bara slöseri med pengar om det saknar analys och planering. Skapa en plan med målsättning och budget för att kontrollera utgifter.