Tre grundläggande tips för att utforma en bra reklamaffisch kommer ges här. Affischer är ett effektivt sätt att kommunicera ett budskap, oftast för att marknadsföra eller erbjuda produkter och tjänster. Speciellt när affischer placeras på platser med hög aktivitet och synlighet. En affisch är särskilt lämplig för att annonsera lokalinvånare om evenemang och händelser av allmänt intresse som till exempel:
- filmer
- konserter
- mässor
- shower
- sportevenemang
- teater
- utställningar
Affischers effektivitet och enkelhet gör dem ideala för små- och medelstora företag som vill annonsera lokalt. Härnäst presenteras de tre bästa tipsen för att utforma dem.
3 tips på att utforma reklamaffischer
Denna lista innehåller de bästa tipsen för att designa din egen reklamaffisch.
1. Börja med en bra idé: För att göra en bra affisch måste du börja med att ha en bra idé och fokus. Vikten av att hitta ett fokus när du gör en annons motsvarar samma betydelse av att ha kontorsmaterial i alla företag. Båda är viktiga punkter för att uppnå kommersiell framgång. Ett tips är Office Depot som har ett fullfjädrat utbud av kontorsmaterial, allt från kalendrar till pärmar. Vidare är originalitet är nyckelordet för att lyckas väcka intresse och uppmärksamhet. Affischens design måste även anpassas till målgruppens kunskaper och smaker som nämnda information är riktad till. Med andra ord, se till att du har utvecklat en idé som kommer att ha “grogrund” för att bli framgångsrik innan den utformas.
2. Anpassa innehållets storlek: En bra affisch ska vara enkel och organiserad. Betraktare som står några steg bort ska snabbt förstå vad del i affischen är och varför den är där. Av denna anledning är lämplig storlek på text och figurer avgörande för att snabbt kunna uppfattas. Illustrationer och fotografier ska vara tydliga och ha en proportionell storlek. Använd högupplösta bilder för att säkerställa bildkvaliteten.
3. Dra nytta av vitt utrymme: Trots sitt namn är vitt utrymme inte nödvändigtvis vitt. Vitt utrymme (ibland kallat negativt utrymme) avser alla områden som inte täcks av ett designelement, till exempel en bild eller ett ord.
Vitt utrymme styr ögat och gör att de andra delarna sticker ut. Att lägga för mycket tomt utrymme kommer att göra blickens riktning otydlig. Å andra sidan kommer för lite innehåll att leda till verklig förvirring för mottagaren.