Dold reklam på film
En vanlig form av dold reklam är produktplacering som är väldigt vanligt förekommande i filmer och TV-serier. Detta kan man många gånger lägga märke till hur exempelvis Volvo jobbar väldigt mycket med detta i filmindustrin där man i massor av filmer ser huvudrollsinnehavaren köra en Volvo eller hoppa in i en bil helt oplanerat. Eller när man ska dricka läsk eller öl och etiketten “råkar” synas i bild. Eller när någon visar vilken klocka de har på sig. Hur många gånger i TV-serier eller filmer ser man inte personer som sitter vid datorn och det tydligt framgår vilken produkt som används.
Icke önskvärd reklam
En av anledningarna till att dold reklam har blivit alltmer vanligt förekommande är att folk har blivit tröttare på vanlig reklam och då försöker man istället smyga in det på detta viset. På nätet kan man installera ad blockers som blockerar oönskad reklam och då måste reklamföretagen hitta andra vägar för att locka kunder. För 10 år sedan var nästan hälften av befolkningen positiv till reklam och den siffran är idag ca 20% vilket också är en anledning till att man tvingas ändra sätt att marknadsföra sig och sitt företag på.