Hur företagens marknadsföring ändrar inriktning
Du kanske vet att alla länkar som du klickar på också kan ge företaget bakom webbsidan en inkomst för detta och man kan säga att detta har blivit en väldigt stor industri. De stora företagen lägger nu istället en hel del av sin reklambudget på pay per click (PPC) eftersom de sparar in mycket pengar genom att andra personer och företag marknadsför deras produkter.
Betalning per klick
En vanligare variant är genom Google och Adwords där man lägger in en annons och den kanske visas för 10.000 personer men bara 5 personer klickar på annonsen, då pratar man om Cost per Click, sk. CPC. Alltså du betalar för klicken endast och inte för annonseringen i sig. En annan variant är CPM som står för Cost per Mille vilket betyder att du betalar för varje tusen visningar som annonsen får. Motsvarande finns då för bloggare, affiliates etc och då heter det Pay per Mille (PPM) och de får då betalt för varje tusen visning som annonsen har generat.
Här är det viktigt företagen analyserar var man vill annonsera och hur mycket det kan ge. Vilken tid, dag, vecka eller månad man lägger in annonsen är mycket viktigt.