Reklam i livesändningar
Super Bowl, fotbolls VM, boxningsmatcher, melodifestivalen och Champions League är bara några exempel där reklamen spelar en väldigt stor roll. Super Bowl har ju riktigt otroliga siffror för reklam. 30 sekunder kostade i årets super bowl 42 miljoner svenska kronor. Då vill det till att man har gjort en bra kostnadsanalys samt följer upp och ser till att man verkligen får valuta för pengarna och det får också företagen i dessa sammanhang.
Reklam i livesändningar fotboll och boxning
Tittar man sedan på fotbolls VM där FIFA delade ut cirka 400 miljoner kronor i prispengar till lagen så kan man bara fantisera om hur mycket de fått in i reklamintäkter också. Stora boxningsmatcher är alltid haussade och priser både för att se matchen i TV och vara på plats är skyhöga och det beror naturligtvis på att man måste få in pengar för all reklam man satsat.
Champions League i fotboll är ett evenemang som också generar otroliga summor när det gäller reklam. Detta är också den stora inkomstkällan för FIFA.
Reklam i statlig television annorlunda
I melodifestivalen här i Sverige har man valt eller tvingats till ett annat upplägg eftersom SVT inte får visa reklam. Man har istället insamling för välgörande ändamål och där snackar vi om höga belopp med svenska mått mätt. En annan aspekt är också intressant här, de andra reklamfinansierade kanalerna förlorar otroligt stora belopp i uteblivna reklamintäkter när melodifestivalen håller på under 6 veckor. Man har beräknat summan till att runt 50 miljoner kroner ungefär och då gäller det alla de svenska kanalerna där man tillåter reklam.