Första reklamen
Den första kända TV reklamen kom 1941 den 1 juli i USA och det var före en baseboll match mellan Brooklyn Dodgers och Philadelphia Phillies. Reklamen var för Bulova klockor och man tror företaget fick betala någonstans mellan 4 – 9 dollar för den. Reklamen varade i för sig bara i 10 sekunder och på den tiden hade bara ca 1% av amerikanerna TV men ändå nådde man ca 4.000 personer med reklamen och detta revolutionerade TV reklamen.
Humor och tecknat
Man använde sig ofta av humor i reklamen och dessutom för att skapa ännu större intresse har det varit vanligt att använda sig av tecknade figurer, något som Kelloggs använde sig av och vem minns inte någon av alla reklamfilmerna om duracellkaninen?
Sponsrade shower
1946 började man sända sponsrade program och de som gick i bräschen här var CocaCola, Colgate och Marlboro. Efter andra världskriget var det många som skaffade sig TV och vid den här tiden hade 33% av befolkningen TV hemma.
Guld-eran för reklamen
De gyllene åren för reklamTV i USA var helt klart mellan 1960 – 1990 där kreativitet och humor formligen sprudlade i filmerna. Företagen kunde köpa delar av program, men kunde inte påverka själva innehållet i dem. Alka Seltzer och Rice-a-roni var två av produkterna som för evigt gjorde avtryck i amerikanernas minne.
Rökning i reklam
På sjuttiotalet kunde vi se Flinta röka i reklamfilmer för tobaksbolaget Winston och man kan säga att 70-talet var mycket experimenterande med reklamfilmerna. I slutet av 70- och början av 80-talet var en stor tid för TV reklamen då man började sända reklam i samband med Super Bowl finalen och det har sedan dess blivit en tradition som kammar in otroliga summor i reklamintäkter varje år.
Apple’s superreklam
Under 80- och 90-talet var man inne på att berätta en historia och en reklam som blev otroligt uppmärksammad var Apples reklam “1984”. Det sägs att man sålde för 155 miljoner dollar veckorna efter den hade visats.
Det är fortfarande de stora idrotterna i USA som på 2000-talet drar in de stora reklamintäkterna som basket NBA, Hockey NHL, amerikansk fotboll NFL och Baseboll MLB. Nu börjar även den “riktiga” fotbollen (MLS) ta för sig ordentligt och bli populär i USA.
Förändring efter guld-eran
På 2000-talet har Netflix, HBO och Amazon Prime streaming plattformar som nu på senare år har blivit otroligt populära där du kan se en hel serie utan ett enda avbrott för reklam vilket naturligtvis skadar reklamintäkterna och man måste leta efter andra sätt att göra reklam.