SVT och TV4
De svenska TV kanalerna som inte har reklam idag är SVT och resten har detta. SVT har dock rätt att bli sponsrade vid exempelvis sportevenemang och andra stor live event. TV 4 som många tycker visar väldigt mycket reklam får faktiskt “bara” visa 12 minuter per timme.
Eftersom TV4 sänder och är uppkopplade på det svenska mark- och digitalnätet måste man följa svenska lagar och det är anledningen till att till exempel TV3 kan sända reklam under matcher i hockey VM eller barnreklam. Man får inte heller sända alkoholreklam. Alla de andra svenska TV kanalerna sänder via satellit och kan på så sätt kringgå de svenska lagarna. 2010 ändrades reklamreglerna och TV4 kunde nu börja bryta för reklam om man anpassade avbrotten till programmets handling. Man fick dock fortfarande inte rätt till mer tid för reklam än förut.
Produktplaceringsreklam i Svensk TV
Ett ämne som har diskuterats mycket är Produkt placering och man får använda sig av det så länge det inte är program som riktar sig till barn under 12 år. Det ska vara lätt att urskilja reklam från det övriga programmet med en ljud eller bildsignatur och det är även strikta regler på andra områden också. Man får inte använda orden bäst och billigast hur som helst. Det man gör reklam om ska vara sant och detta ska man dessutom kunna verifiera.
Tillåten reklam och otillåten
Kanal 5, TV3 och andra kanaler har rätt att visa alkoholreklam samt tobak- och spelreklam. Något som har debatterats flitigt på sistone är spelreklamen och där pågår flera utredningar för att reglera detta på ett bättre sätt.
Vill man anmäla program i SVT vänder man sig till Konsumentverket, men när det gäller TV3, kanal 5, kanal 9 och kanal 6 måste man vända sig till motsvarande myndighet i det landet kanalen sänder från.
Vad tycker folk om reklamen?
Historiskt sett kan man se att när Konsumentverket gjorde en undersökning 1993, då det fortfarande var ganska nytt med reklam i TV, och då tyckte 18% av de tillfrågade att reklamen var underhållande. 2002 gjorde SIFO en ny undersökning och då ansåg hela 80% att reklamen var störande. Man kan sammanfattningsvis säga att vi har gått ifrån att vara relativt positivt inställda till TV reklam till att idag vara negativt inställda överlag. Idag är det cirka 10-12% som är mycket positiva eller ganska positiva till TV reklam och nästan 70% är ganska negativa eller mycket negativa till TV reklamen. Inställningen på de tillfrågade där emellan är varken eller
.
Yngre människor har dock en tendens att vara mer positivt inställda till reklam och det märks framför allt en större skillnad där de som växt upp med reklam har en mer positiv inställning medan de äldre som växte upp utan reklam är betydligt mer negativt inställda.